تدوین برنامه بازاریابی b2b کلید موفقیت در بیزینس های سازمانی است. برای بازاریابی موثر در چشم انداز بازاریابی پر سر و صدا و شکسته امروزی، باید کاملاً مسئولیت تجربه مشتری خود را بر عهده بگیرید. خریداران B2B با انتخابها بمباران میشوند، اما در مورد خواستههایشان صریح هستند: اطلاعات مرتبط که از طریق یک تجربه تصمیمگیری هماهنگ و شخصیشده ارائه میشود. اگر آن را دریافت نکنند، قدرت خرید خود را به جای دیگری می برند و به دنبال جایگزین هایی برای رفع نیازهای خود می گردند.
با توجه به این موارد، یکی از سوالاتی که همواره با آن روبرو بوده ام این است که برای تدوین یک برنامه بازاریابی باید چه کنیم؟ اصلا چطوری این برنامه را تهیه کنیم. در این نوشتار درباره این موضوع خواهم نوشت و شما جواب سوالات زیر را پیدا خواهید کرد:
برای موفقیت در تدوین برنامه بازاریابی سازمانی، اولین کار شناخت ساختار برنامه است که شامل چه ابعادی می شود. شما باید بتوانید از کل به جزء برسید و نشان دهید که چگونه می خواهید به اهداف دست یابید. در ادامه به ترتیب اجزا یک برنامه بازاریابی را به شما نشان میدهم:
فهرست مطالب
اولین بخش یک برنامه بازاریابی B2B معرفی است. شما در این بخش باید نشان دهید که به دنبال چه چیزی هستید. این بخش شامل چهار قسمت است:
یکی از جذاب ترین و قشنگ ترین بخش های یک برنامه است، زیر شما در این بخش یک درک کلی از وضعیت بازار بدست می آورید. در این بخش شما باید به ادارک کلی از صنعت خود برسید. بنابراین این بخش شامل قسمت های زیر می باشد:
پس از آنکه به درکی از بازار خود دست یافتید، حالا باید به خودتان رجوع کنید و به بررسی و تحلیل وضعیت خود بپردازید. این بخش شامل فعالیت های زیر است که باید انجام دهید.
پس از بررسی و تحلیل شرکت به این مرحله می رسیم که چطور باید مشتری ها را پیدا کنید. در این جا شما می توانید استراتژی های مختلفی را می توانید انتخاب کنید که باید بر آن ارزش ایجاد کنید. این استراتژی های می تواند در گروه های زیر باشد:
برای آنکه بتوانید به اهداف خود دست یابید باید آن را اجرا کنید. بنابراین برای تحقق برنامه باید از رویکردهای زیراستفاده کنید:
همانطور که مشاهده می کنید، برای پیاده سازی یک برنامه بازاریابی سازمانی شما باید کارهای زیادی انجام بدهید. ابتدا محیط کلان را بشناسید و سپس به بررسی صنعت و بازار خود بپردازید و سپس به تجزیه و تحلیل خود بپردازید و در نهایت استراتژی مناسب رو انتخاب کنید. یکی از بهترین استراتژی های بازاریابی سازمانی، استراتژی ABM است که با استفاده از آن به خوبی می توانید به اهداف خود برسید. مباحث فروش سازمانی جزء کوچک ولی موثر برنامه بازاریابی B2B است. در واقع اون 20 درصدی است که 80 درصد موفقیت برنامه به آن بستگی دارد. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر با من در تماس باشید.