تفاوت بازاریابی B2B با B2C کلید درک تسلط شما بر بازاریابی است. شما اکنون که پاسخ این سوال را می دانید “بازاریابی B2B چیست؟” باید به تفاوت بازاریابی B2B و B2C توجه کنید. ما قبلاً در مورد عوامل متمایز بازاریابی B2B در مقابل بازاریابی B2C بحث کرده ایم. B2B در یک بازار تجاری بین دو شرکت اتفاق می افتد، در حالی که B2C در بازار مصرف اتفاق می افتد.
اما چرا این مهم است؟
ماهیت کالاهای B2B با کالاهای مصرفی متفاوت است، همانطور که مکانیسم های بازار نیز متفاوت است. مشهودترین چیز مشتریان هستند. فروش به یک فرد یک چیز است، اما فروش به یک شرکت دیگر داستان کاملاً متفاوتی است.
بین این دو رشته بازاریابی تفاوت هایی وجود دارد. برخی ادعا می کنند که ما همه انسان هستیم. بنابراین، کافی است ادعا کنیم که تمام بازاریابی، بازاریابی «انسان به انسان» یا «H2H» است. از این منظر به قضیه نگاه کنید: ما همه انسان هستیم. درست است، اوکی. همه ما لباس می پوشیم. درست است، اوکی. کافی است کت و شلوار را به همان شیوه بیکینی به بازار عرضه کنید. اشتباه است؛
اگرچه مکانیسم های مشابه در هر دو مورد به بازاریابی شما کمک می کند، هنوز رویکرد متفاوتی برای آن وجود دارد. تفاوت های کلیدی زیادی بین بازاریابی B2B و B2C وجود دارد، اما مهم ترین آنها مخاطبانی هستند که آنها را هدف قرار می دهند:
برای یک نمای کلی، ما برخی از معیارهای معمولی و تعیین کننده بازار را با هم مقایسه شده است:
هر چند به همان اندازه که با هم تفاوت دارند، B2B و B2C نیز از بسیاری جهات تلاقی می کنند. در حالی که پاپین لوازم اداری را به افراد از راه دور یا خوداشتغال می فروشد، آنها فضاهای اداری شرکت ها و لوازم مارک دار را نیز طراحی می کنند. از طرف دیگر، Printful نه تنها انجام سفارش و انبارداری را به مشاغل ارائه می دهد. آنها همچنین سفارشات چاپ تجارت الکترونیک را برای افراد تکمیل می کنند.
همانطور که مخاطبان بازاریابی B2B و B2C می توانند متمایز باشند، بازاریابان B2B همیشه می توانند از کمپین های B2C نیز بیاموزند.