صادرات هند بزرگترین کشور جهان از لحاظ جمعیت یک موفقیت است. صادرات به معنای انتقال هر کالایی از یک کشور به کشور دیگر از طریق قانونی و با هدف تجارت است. کالاهای صادراتی توسط تولیدکنندگان داخلی در اختیار مصرف کنندگان خارجی قرار می گیرد. بیشترین کالای صادرات به هند نفت پالایش شده (49 میلیارد دلار)، الماس (26.3 میلیارد دلار)، داروهای بسته بندی شده (19.2 میلیارد دلار)، جواهرات (10.7 میلیارد دلار) و برنج (10 میلیارد دلار) هستند
فهرست مطالب
تاریخ صادرات هند بسیار قدیمی است. در زمان های قدیم هند ادویه جات ترشی جات را به سایر نقاط جهان صادر می کرد. هند همچنین به دلیل منسوجات خود که یکی از کالاهای اصلی صادراتی در قرن شانزدهم، مشهور بود. منسوجات و پنبه از گجرات به کشورهای عربی صادر می شد. در دوران مغول، هند سنگهای قیمتی مختلفی مانند عاج، مروارید، سنگهای لاکپشت و غیره صادر میکرد. اما در دوران بریتانیا، صادرات هند کاهش یافت زیرا شرکت هند شرقی کنترل تجارت خارجی را به دست گرفت.
اگرچه هند تنوع محصولات را در سبد صادراتی خود مشاهده کرده است. اما در دو بازار بزرگ آفریقا و آمریکای لاتین به طور قابل توجهی گسترش نیافته است. تجارت هند با کشورهای جنوب آسیا نیز ناچیز است. این منطقه با اقتصاد جهانی ادغام نشده است، هر چند در گذشته اخیر ابتکارات سیاسی و اقتصادی در این راستا انجام شده است.
در ده سال گذشته، صادرات هند با نرخی نزدیک به 22 درصد رشد کرده است. برخی از کالاها نسبت به سایرین از رشد صادرات سریع تری برخوردار بوده اند. برخی از اقلام اصلی صادراتی هند عبارتند از پنبه، منسوجات، محصولات جوت، چای، قهوه، محصولات کاکائو، برنج، گندم، ترشیجات، تفاله انبه، آب میوه، مربا، سبزیجات کنسرو شده و غیره. هند کالاهای خود را به برخی از کشورهای پیشرو صادر می کند. جهان مانند بریتانیا، بلژیک، ایالات متحده آمریکا، چین، روسیه و غیره
با این حال محدودیت هایی برای صادرات کالا وجود دارد. بر اساس بند (د) ماده 111 و جزء (د) بند 113، هر کالایی که بر خلاف هر گونه ممنوعیت اعمال شده توسط یا بر اساس قانون گمرکی یا هر قانون دیگری صادر شده یا قصد صدور آن را داشته باشد، مستوجب مصادره است.
اگر اقتصاد هند با همان سرعت رشد کند، هند تا سال 2013 قطعاً 500 میلیارد دلار کالا صادر خواهد کرد و ممکن است جایگزین صادرات سایر کشورهای در حال توسعه بزرگ مانند برزیل شود. هند به ترکیب مناسبی از تمرکز بخش تدوین سیاست و ابتکارات رهبری صنعت برای بالا بردن زنجیره ارزش در سبد صادرات جهانی نیاز دارد.
واضح است که صادرات هنوز به پتانسیل واقعی خود دست نیافته است و فرصتهای زیادی برای گسترش سبد صادرات هند وجود دارد. هند با توجه راهبردی به بازارهای جدید که به دلیل تجارت آزاد در حال تحول هستند، شاهد رونق در تولید و خدمات است.
قبل از اینکه هند در بخش صادرات علامتی برای خود بگذارد، مشکلات کمی وجود دارد که باید حل شوند. کالاهای هندی باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند. بسته بندی و برندسازی باید به گونه ای باشد که کشورها علاقه مند به صادرات از هند باشند. در عین حال هند باید به دنبال بازار بالقوه برای فروش کالاهای خود باشد. دولت باید سیاست هایی را تنظیم کند که صادرات را تقویت کند.
هند تغییر جهت گیری گسترده ای را در زمینه منشاء تقاضا برای محصولات هندی شاهد است. تا سال 2001-2002، بازارهای آمریکای شمالی و اتحادیه اروپا به ترتیب نزدیک به 21% و 23.2% از کل صادرات و مابقی به سایر نقاط جهان را به اشتراک می گذاشتند. تا سال 2006-2007، آمریکای شمالی تنها 16 درصد از کل صادرات را در اختیار داشت و سهم اتحادیه اروپا 21.2 درصد بود.