ماتریس بازاریابی یکی از اصول پایه و اساسی در بازاریابی که بسیار مطرح می شود، همان آمیخته بازاریابی یا 4P بازاریابی است. بازاریابی علم یا رشته ای است که به دنبال جذب و حفظ کاربران یک محصول یا خدمات با برآوردن نیازهای مشتریان است. به همین دلیل دائما وضعیت بازار هدف را مطالعه می کند. بازاریابی همیشه در یک روند تکاملی مستمر است. در اواخر دهه 1950، جروم مک کارتی، استاد بازاریابی در دانشگاه ایالتی میشیگان، این متغیرها را از دوازده به چهار کاهش داد. آنها به طور گسترده به عنوان ماتریس بازارایابی 4 P شناخته می شوند: محصول، قیمت، مکان (یا توزیع) و تبلیغات.
محصولات دارایی های ثابت، اقلام یا خدماتی هستند که برای برآوردن خواسته ها و خواسته های مشتریان به بازار ارائه می شوند. یک محصول مجموعهای از ویژگیها و مزایای خاص را تشکیل میدهد که مصرفکننده هنگام خرید محصول یا خدمات دریافت میکند. باید تعدادی ویژگی کاملاً مشخص مانند رنگ، اندازه، استفاده و طول عمر و غیره داشته باشد. چرخه عمر محصول به کاربر و رقابتی که در بازار وجود دارد بستگی دارد که در چهار مرحله خلاصه می شود:
از ابتدایی ترین تا آخرین مرحله، تعدادی سؤال وجود دارد که هنگام تصمیم گیری در مورد بازاریابی محصول باید پرسید. در اینجا به چند مورد از مهمترین آنها اشاره می کنیم:
به دیگران اجازه دهید با محصول شما تعامل داشته باشند و سپس بپرسید که آیا این محصول دارای ویژگی هایی است که واقعاً مفید نیستند. همچنین، بپرسید که آیا ویژگی هایی وجود دارد که محصول باید ارائه دهد، اما ندارد. در چه شرایطی پیش بینی می کنید که مشتری با محصول تعامل داشته باشد؟ چگونه و کجا با آن درگیر خواهند شد؟
مثال واقعی: در مورد کوکاکولا، آنها طیف وسیعی از محصولات دارند و بسیاری از آنها به دلیل نیازهای مخاطبان خود (بدون کافئین، بدون شکر و غیره) اختراع شده اند. آنها به خوبی با نگرانی های مردم در مورد نوشیدنی های شیرین اصلی خود سازگار شده اند و همچنان یک برند بسیار ارزشمند هستند.
در ماتریس بازاریابی، برای تعیین قیمت یک کالا یا خدمات به یک سری موارد نیاز است مانند توزیع، تخفیف، گارانتی، تخفیف و … که باید کل هزینه ای را که برای مصرف کننده نشان می دهد تعیین کرد. وقتی در نظر می گیرید که محصول خود را با چه قیمتی تعیین کنید. به یاد داشته باشید که مشتری شما باید ارزش محصول شما را درک کند و این بدان معناست که شما مشتریان را تنها با قیمت به دست نمی آورید. هنگام تلاش برای تعیین قیمت محصول خود به این سوالات توجه کنید:
مثال واقعی: کوکاکولا به دلیل قیمت گذاری رقیب خود شناخته شده است، به این معنی که محصولات خود را مطابق با رقبای خود (پپسی) قیمت گذاری می کند. آنها همچنین قیمت های مختلفی را بر اساس موقعیت مکانی ارائه می دهند.
Place (کانال های توزیع):
مثال واقعی: با کوکا کولا، آنها شبکه گسترده ای از توزیع کنندگان دارند که محصولات خود را در سرتاسر جهان به فروش می رسانند. این شامل فروشگاه های مواد غذایی، فروشگاه های هدیه، کافه ها و رستوران ها می شود.
اساس ارتقاء به شرح زیر است:
تبلیغات از عناصر مختلفی تشکیل شده است که عبارتند از:
حتی بهترین محصولات هم فروش نخواهند داشت اگر مشتری شما از آنها اطلاعی نداشته باشد. وقتی در نظر می گیرید که چگونه محصول خود را تبلیغ می کنید، این سوالات مهم را از خود بپرسید:
از ماتریس بازاریابی 4P برای تجزیه و تحلیل محصولات فعلی خود و همچنین هر محصول جدیدی که در حال توسعه هستید استفاده کنید. مطمئن شوید که محصولات را به صورت دورهای دنبال میکنید تا مطمئن شوید که هنوز با جمعیتشناسی شما مطابقت دارد. مدل 4Ps تنها یکی از چندین ماتریس آمیخته بازاریابی که در چند دهه گذشته ظهور کرده است. چارچوب ساده و در عین حال جامع آن را به یکی از بهترین ها تبدیل کرده است.
ماتریس بازاریابی 4P برای کمک به بازاریابان در تصمیم گیری در مورد مخاطب هدف خود با استفاده از 4 متغیر مختلف در آمیخته بازاریابی استفاده می شود.
4P ها محصول، مکان، قیمت و تبلیغات هستند. 4Cها شامل مشتری، هزینه، ارتباط و راحتی میشوند.
4Ps یک رویکرد تولید کننده محور برای بازاریابی دارند، در حالی که 4Cs رویکرد مشتری مداری دارند.
ابتدا محصول یا خدماتی را که با آن کار می کنید شناسایی کنید. سپس هر متغیر را مرور کنید و به سوالات مربوطه پاسخ دهید. به پرسیدن سوالات ادامه دهید تا زمانی که احساس کنید آمیخته بازاریابی خود را راضی کرده اید.