الناز خاوری
17 آبان 1402

ماتریس بازاریابی 4P چیست؟

0 دیدگاه
مقاله آموزشی
Rate this post

ماتریس بازاریابی

ماتریس بازاریابی یکی از اصول پایه و اساسی در بازاریابی که بسیار مطرح می شود، همان آمیخته بازاریابی یا 4P بازاریابی است. بازاریابی علم یا رشته ای است که به دنبال جذب و حفظ کاربران یک محصول یا خدمات با برآوردن نیازهای مشتریان است. به همین دلیل دائما وضعیت بازار هدف را مطالعه می کند. بازاریابی همیشه در یک روند تکاملی مستمر است. در اواخر دهه 1950، جروم مک کارتی، استاد بازاریابی در دانشگاه ایالتی میشیگان، این متغیرها را از دوازده به چهار کاهش داد. آنها به طور گسترده به عنوان ماتریس بازارایابی 4 P شناخته می شوند: محصول، قیمت، مکان (یا توزیع) و تبلیغات.

 (Product)– محصول

محصولات دارایی های ثابت، اقلام یا خدماتی هستند که برای برآوردن خواسته ها و خواسته های مشتریان به بازار ارائه می شوند. یک محصول مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و مزایای خاص را تشکیل می‌دهد که مصرف‌کننده هنگام خرید محصول یا خدمات دریافت می‌کند. باید تعدادی ویژگی کاملاً مشخص مانند رنگ، اندازه، استفاده و طول عمر و غیره داشته باشد. چرخه عمر محصول به کاربر و رقابتی که در بازار وجود دارد بستگی دارد که در چهار مرحله خلاصه می شود:

  1. Launch
  2. Growth
  3. Maturity
  4. Decline

از ابتدایی ترین تا آخرین مرحله، تعدادی سؤال وجود دارد که هنگام تصمیم گیری در مورد بازاریابی محصول باید پرسید. در اینجا به چند مورد از مهمترین آنها اشاره می کنیم:

  • محصول شما چه نیازی را برآورده می کند؟ چه مشکلی را حل می کند یا به مشتری کمک می کند بر چه چالشی غلبه کند؟ به عبارت دیگر، مشتری با استفاده از محصول شما چه چیزی به دست خواهد آورد؟ چه سودی برای او خواهد داشت؟
  • محصول چه ویژگی هایی دارد که به رفع نیازهای مشتری شما کمک می کند؟
  • مزیت رقابتی محصول شما چیست؟ محصول شما چه تفاوتی با رقبای شما دارد؟ چرا مشتری باید محصول شما را به جای محصول رقیب شما بخرد؟

به دیگران اجازه دهید با محصول شما تعامل داشته باشند و سپس بپرسید که آیا این محصول دارای ویژگی هایی است که واقعاً مفید نیستند. همچنین، بپرسید که آیا ویژگی هایی وجود دارد که محصول باید ارائه دهد، اما ندارد. در چه شرایطی پیش بینی می کنید که مشتری با محصول تعامل داشته باشد؟ چگونه و کجا با آن درگیر خواهند شد؟

مثال واقعی: در مورد کوکاکولا، آنها طیف وسیعی از محصولات دارند و بسیاری از آنها به دلیل نیازهای مخاطبان خود (بدون کافئین، بدون شکر و غیره) اختراع شده اند. آنها به خوبی با نگرانی های مردم در مورد نوشیدنی های شیرین اصلی خود سازگار شده اند و همچنان یک برند بسیار ارزشمند هستند.

 (Price)قیمت:

در ماتریس بازاریابی، برای تعیین قیمت یک کالا یا خدمات به یک سری موارد نیاز است مانند توزیع، تخفیف، گارانتی، تخفیف و … که باید کل هزینه ای را که برای مصرف کننده نشان می دهد تعیین کرد. وقتی در نظر می گیرید که محصول خود را با چه قیمتی تعیین کنید. به یاد داشته باشید که مشتری شما باید ارزش محصول شما را درک کند و این بدان معناست که شما مشتریان را تنها با قیمت به دست نمی آورید. هنگام تلاش برای تعیین قیمت محصول خود به این سوالات توجه کنید:

  • رقبای شما محصول را به چه میزان می فروشد؟ آیا قادر به تعیین و حفظ قیمت رقابتی بازار هستید؟ قیمت شما در مقایسه با رقبای شما چگونه خواهد بود؟
  • آیا تخفیف یا مزیت خرید ارائه می دهید؟ آیا یک برنامه وفاداری یا برنامه پاداش ارائه خواهید کرد؟
  • آیا محصول شما با بیش از یک نقطه قیمت عرضه می شود؟ اگر چنین است، چرا؟
  • کمترین قیمتی که می توانید برای محصول خود تعیین کنید و همچنان حاشیه سود مورد نیاز خود را حفظ کنید چقدر است؟
  • کدام بخش یا فرآیند بیشترین سهم را در قیمت خرده فروشی محصول دارد؟ آیا می توانید کاری برای کاهش هزینه آن قطعه یا فرآیند انجام دهید؟

مثال واقعی: کوکاکولا به دلیل قیمت گذاری رقیب خود شناخته شده است، به این معنی که محصولات خود را مطابق با رقبای خود (پپسی) قیمت گذاری می کند. آنها همچنین قیمت های مختلفی را بر اساس موقعیت مکانی ارائه می دهند.

ماتریس بازاریابی 4p

Place (کانال های توزیع):

  • خریدار بالقوه شما کجا به دنبال محصول شما خواهد بود؟ آیا در یک فروشگاه آجر و ملات، در یک کاتالوگ، فقط در وب یا ترکیبی از یک یا چند مکان پیدا می شود؟
  • اگر محصول شما در فروشگاه آجر و ساروج به فروش برسد، فروشگاه چه ویژگی خواهد داشت؟ به عنوان مثال آیا در یک بوتیک فروخته می شود یا از طریق یک فروشگاه تخفیف فروخته می شود؟ آیا آن را در یک فروشگاه لوازم خانگی، فروشگاه مواد غذایی، فروشگاه کودکان و غیره پیدا می کنید؟
  • برنامه شما برای عرضه محصولتان به بازار چیست؟
  • آیا مستقیماً به مشتریان خود می فروشید یا از یک توزیع کننده یا تیم فروش استفاده می کنید؟
  • چگونه موجودی را مدیریت خواهید کرد؟

مثال واقعی: با کوکا کولا، آنها شبکه گسترده ای از توزیع کنندگان دارند که محصولات خود را در سرتاسر جهان به فروش می رسانند. این شامل فروشگاه های مواد غذایی، فروشگاه های هدیه، کافه ها و رستوران ها می شود.

 :Promotion

  اساس ارتقاء به شرح زیر است:

  1. Communication
  2. Information
  3. Persuasion of the customer about the company and what it offers.
  4. Bargains, products offered, guarantees, etc.

تبلیغات از عناصر مختلفی تشکیل شده است که عبارتند از:

  • تبلیغات
  • پیشبرد فروش
  • نیروی فروش
  • روابط عمومی
  • ارتباط تعاملی از طریق رسانه هایی مانند اینترنت یا تلویزیون.

حتی بهترین محصولات هم فروش نخواهند داشت اگر مشتری شما از آنها اطلاعی نداشته باشد. وقتی در نظر می گیرید که چگونه محصول خود را تبلیغ می کنید، این سوالات مهم را از خود بپرسید:

  • با چه ابزاری پیام بازاریابی خود را به مشتری بالقوه خود خواهید رساند؟ به عنوان مثال، آیا از پست مستقیم، بیلبوردها، وب، رسانه های اجتماعی و غیره استفاده می کنید؟
  • از چه زمانی تبلیغ محصول خود را شروع می کنید و دلیل شما برای تبلیغ آن در آن زمان چیست؟ آیا دو ماه قبل از عرضه محصول را تبلیغ می کنید؟ شش ماه قبل؟
  • آیا محصول فصلی است؟ اگر چنین است، چه زمانی، کجا و چگونه آن را تبلیغ می‌کنید؟

ماتریس 4P در یک نگاه

از ماتریس بازاریابی 4P برای تجزیه و تحلیل محصولات فعلی خود و همچنین هر محصول جدیدی که در حال توسعه هستید استفاده کنید. مطمئن شوید که محصولات را به صورت دوره‌ای دنبال می‌کنید تا مطمئن شوید که هنوز با جمعیت‌شناسی شما مطابقت دارد. مدل 4Ps تنها یکی از چندین ماتریس آمیخته بازاریابی که در چند دهه گذشته ظهور کرده است. چارچوب ساده و در عین حال جامع آن را به یکی از بهترین ها تبدیل کرده است.

  • چارچوب 4Ps چیست؟

ماتریس بازاریابی 4P برای کمک به بازاریابان در تصمیم گیری در مورد مخاطب هدف خود با استفاده از 4 متغیر مختلف در آمیخته بازاریابی استفاده می شود.

  • 4P و 4Cهای بازاریابی چیست؟

4P ها محصول، مکان، قیمت و تبلیغات هستند. 4Cها شامل مشتری، هزینه، ارتباط و راحتی می‌شوند.

  • تفاوت بین 4Ps و 4Cs بازاریابی چیست؟

4Ps یک رویکرد تولید کننده محور برای بازاریابی دارند، در حالی که 4Cs رویکرد مشتری مداری دارند.

  • چگونه یک تحلیل 4P بنویسید؟

ابتدا محصول یا خدماتی را که با آن کار می کنید شناسایی کنید. سپس هر متغیر را مرور کنید و به سوالات مربوطه پاسخ دهید. به پرسیدن سوالات ادامه دهید تا زمانی که احساس کنید آمیخته بازاریابی خود را راضی کرده اید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود راهنمای تخصصی واژگان صادرات

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید
preloader